Google shopping bestaat sinds enkele jaren om online shoppen nog makkelijker te maken. Het is naast afbeeldingen, maps, nieuws en vele andere een afgezonderd onderdeel van de Google zoekresultaten. Google shopping is specifiek gefocust op het aanbieden van producten aan consumenten en ze snel door te verbinden naar de sites waar deze te koop zijn. In dit blog wordt besproken wat de nieuwste trends zijn binnen Google shopping, zoals bijvoorbeeld faceted search.
Wat is faceted search precies?
Een faceted search is een techniek om mensen te helpen producten te filteren op bepaalde eigenschappen. Het wordt ook wel faceted navigation of faceted browsing genoemd. In feite zorgt faceted search ervoor dat je tijdens het shoppen producten kan filteren op de kleur, maat, prijs of het merk. Hierdoor is het vele malen makkelijker om precies te vinden wat je zoekt. Als Prijsvergelijker is het dus ook enorm handig. Zo kan de beste toepassing ervan je een makkelijk overzicht geven van welk product het goedkoopst of duurst is en hoeveel het prijsverschil dan precies is. Enorm handig voor iedereen met een gelimiteerd shop budget.
Hoe kan ik deze tools toepassen?
Voor consumenten is faceted search tegenwoordig een onmisbare tool. Vrijwel elke website gebruikt het om snel inzicht te kunnen bieden in hun aanbod. Voor iedereen die een website runt is het dan ook ten zeerste aan te raden om de tool toe te passen om het shoppen zo makkelijk mogelijk te maken. Welke filters je dan precies wilt toepassen is natuurlijk volledig aan jezelf. Daarnaast kan het ook als producent heel handig zijn om de prijzen van concurrenten te filteren en bij te houden. Dan kan je immers het beste bepalen hoe duur jouw product zou moeten zijn. Het is dan ook ten zeerste aan te raden om als aanbieder aan Price Monitoring te doen. Kijk voor meer informatie daarover online.
